tag:blogger.com,1999:blog-7628923040386916422023-06-20T06:59:18.427-07:00Kurs fotograficznyMonika Englarthttp://www.blogger.com/profile/16463315904708108436noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-762892304038691642.post-3890839003237503292011-10-03T05:25:00.000-07:002011-10-03T05:25:35.537-07:00Zdjęcie fotograficzne (zdjęcie, fotografia)<div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><div style="text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span><span><b> </b></span></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span><span><b>Zdjęcie fotograficzne</b></span><span> </span></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: large;"><span><span>(zdjęcie, fotografia)</span></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> – ogólna nazwa czegoś, co zostało sfotografowane, czyli sam obraz zapisany dowolną techniką fotograficzną.</span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div><span style="font-size: small;"><span>Fizycznie obraz ten może występować w kilku postaciach – <b>negatyw</b>, <b>slajdoodbitka fotograficzna</b> a także <b>obraz utrwalony bezpośrednio w postaci cyfrowej</b>.</span></span></div><div><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div><span style="font-size: small;"><span> To, co w potocznym języku nazywa się <i>zdjęciem</i>, czyli obraz oglądany na papierze fotograficznym (odbitka), to tylko jedno z zastosowań tego terminu.</span></span> </div><div><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div> </div><div><span style="font-size: small;"><span>Istnieją dwie zasadnicze techniki zapisu fotografii.</span></span></div><div><span style="font-size: small;"><span>W przypadku techniki srebrowej (czyli fotografii tradycyjnej) zdjęcie fotograficzne po naświetleniu na filmie przyjmuje postać obrazu utajonego, po czym w procesie wywoływania technice cyfrowej podziału takiego nie ma, a obraz przyjmuje od razu postać cyfrową</span></span> </div><h2 class="modifiedSectionTitle"> <span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Ciekawostki"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Ciekawostki"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span><span style="font-size: large;"><span><span class="mw-headline" id="Ciekawostki">Ciekawostki</span></span></span><span class="editsection"></span></span></span></h2><ul><li><span style="font-size: small;"><span>Pierwszym sfotografowanym człowiekiem był Jan Werbowski, Polak, uczestnik wojen napoleońskich. Sfotografował go sam Jacques Daguerre</span> metodą dagerotypu. Naświetlanie trwało 30 minut, przez które Werbowski nie mógł się ruszać.</span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Pierwsze zdjęcie wykonane przez Nicéphore'a Niépcego było naświetlane około 8 godzin. Zdjęcie przedstawiało widok z jego okna.</span></span></li>
</ul><span style="font-size: small;"><span> </span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span> </span><br />
<span><span><span><span>Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,</span></span> </span><br />
<span>zespół <a href="http://www.kurs-fotograficzny.blogspot.com/">www.kurs-fotograficzny.blogspot.com</a></span></span></span> </div>Monika Englarthttp://www.blogger.com/profile/16463315904708108436noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-762892304038691642.post-7766099066849833632011-10-03T05:24:00.000-07:002011-10-03T05:24:12.363-07:00Fotografia<div style="text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><b> </b></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><b>Fotografia</b></span> </span></div><div style="text-align: center;"> <span style="font-size: large;"><b>(gr. <i>φως</i>, <i>phōs</i>, D. <i>phōtós</i> – światło; <i> </i></b></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: large;"><b><i>gráphō</i> – piszę, <i>graphein</i> – rysować, pisać;</b></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: large;"><b> rysowanie za pomocą światła)</b> </span></div><div style="text-align: center;"><br />
</div><div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span>– zbiór wielu różnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Potoczne znaczenie zakłada wykorzystanie układu optycznego, choć nie jest to konieczne - fotografia otworkowa, rayografia.</span></span></div><table class="toc" id="toc" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><tbody>
<tr> <td><span style="font-size: small;"><br />
</span> </td> </tr>
</tbody></table><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"> <span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Podstawowy_podzia.C5.82_technik_fotograficznych"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Podstawowy_podzia.C5.82_technik_fotograficznych"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span><span class="mw-headline" id="Podstawowy_podzia.C5.82_technik_fotograficznych">Podstawowy podział technik fotograficznych</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h2><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span><b>fotografia tradycyjna pot. analogowa</b> – oparta na chemii światłoczułych związków srebra, która dzieli się na fotografię monochromatyczną i fotografię barwną Materiały fotograficzne produkowane są w postaci klisz ciętych (do aparatów wielkoformatowych - fotografia wielkoformatowa), błon (filmów) perforowanych (do aparatów małoobrazkowych), błon zwojowych najczęściej o szerokości 60mm (do aparatów średnioformatowych).</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span><b>szlachetne techniki fotograficzne</b> - techniki oparte na wykorzystaniu światłoczułości i garbujących właściwości chromianów, a także innych związków światłoczułych np. guma, pigment, bromolej.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span><b>fotografia cyfrowa</b> – gdzie rejestracja obrazu odbywa się nie na materiale światłoczułym ale na urządzeniu optoelektronicznym zwanym matrycą (np. w układzie CCD, CMOS) zamontowaną w aparacie cyfrowym.</span></span></li>
</ul><span style="font-size: small;"><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Stosowane w aparatach cyfrowych obiektywy i osprzęt są identyczne jak w aparatach do fotografii tradycyjnej, ale występują też zmodyfikowane, zwłaszcza obiektywy. Ze względu na różną konstrukcję matryc, szczególnie wymiarów (z tego też powodu i ich powierzchni), która najczęściej jest mniejsza od wymiaru klatki (klatka inaczej kadr to prostokąt najczęściej o wymiarach 36x24mm w małoobrazkowym aparacie ma tradycyjny film typu 135, lub 60x45, 60x60, 60x70 w przypadku błon zwojowych typu 120,220).</span><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Obiektywy z tym samym mocowaniem (bagnetem) w wykonaniu wyłącznie do aparatów cyfrowych małoobrazkowych mają mniejsze pole krycia niż do aparatów tradycyjnych. Czasem producenci podają obie wielkości ogniskowych jedna właściwa do wymiarów matrycy, druga ekwiwalentna do wymiaru kadru małoobrazkowego.</span><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Natomiast długość ogniskowej obiektywów, używanych w lustrzankach cyfrowych, mnoży się przez współczynnik oznaczający o ile matryca jest mniejsza od standardowej klatki filmu małoobrazkowego.</span><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Aparaty cyfrowe z matrycami w różnych rozmiarach montowane są np. w telefonach komórkowych.</span><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Naukowców od zawsze fascynowała zdolność do rejestrowania dokładnych obrazów ruchu, przykładem jest twórczość Eadwearda Muybridge'a.</span></span> <h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Historia"> </span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Historia"> </span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span><span class="mw-headline" id="Historia">Historia</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h2><div class="thumb tright" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><div class="thumbinner" style="width: 222px;"><div class="thumbinner" style="text-align: justify; width: 222px;"><span style="font-size: small;"> </span></div><div class="thumbinner" style="text-align: justify; width: 222px;"><span style="font-size: small;"><span>Fotografia, powstała w XIX wieku, korzystała z wynalazków znanych już wcześniej. Podstawowy instrument do tworzenia obrazu, camera obscura, był stosowany już w starożytnej Grecji.</span></span></div><div class="thumbinner" style="text-align: justify; width: 222px;"><span style="font-size: small;"><span><br />
</span></span></div><div class="thumbinner" style="width: 222px;"> </div></div></div><div class="thumb tright" style="font-family: Verdana,sans-serif;"> </div><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>1556 - Georg Fabricius zauważył, że chlorek srebra zaczernia się pod wpływem promieni słonecznych.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>1724 - światłoczułość azotanu srebra zaobserwował Johann Heinrich Schulze.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>1725 - w Halle Johann Heinrich Schulze uzyskał <b>pierwsze odwzorowanie obrazu</b> na emulsji światłoczułej sporządzonej z chlorku srebra na podkładzie z białej kredy.</span></span></li>
</ul><dl style="font-family: Verdana,sans-serif;"><dd><span style="font-size: small;"><span><i>Spreparowana odpowiednio kreda posłużyła jako substancja mająca zapewnić w miarę równomierne pokrycie materiału podkładowego emulsją. Za wzór obrazu do odwzorowania użył nieprzeźroczystego materiału, w którym wyciął szablony. Następnie naświetlał emulsję na słońcu przez te szablony. W ten sposób uzyskał pierwszy, acz nie dający się jeszcze utrwalić, obraz fotograficzny.</i></span></span></dd></dl><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>1826 lub 1827 - powstała <b>pierwsza fotografia</b> stworzona przez Francuza Josepha-Nicéphore'a Niepcego na wypolerowanej płycie metalowej</span></span></li>
</ul><dl style="font-family: Verdana,sans-serif;"><dd><span style="font-size: small;"><span><i>Jako substancję światłoczułą wykorzystał on tzw. asfalt syryjski - związki bitumiczne wytworzone z ropy naftowej. Otrzymane przez niego zdjęcie było jednak bardzo niedoskonałe.</i></span></span></dd></dl><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>1839 - rok uznawany za właściwą datę <b>wynalezienia fotografii</b>. Francuz Louis Jacques Daguerre zademonstrował Akademii Francuskiej zdjęcie fotograficzne otrzymane na warstewce jodku srebra, powstałej w wyniku działania pary jodu na wypolerowaną płytę miedzianą pokrytą srebrem.</span></span></li>
</ul><dl style="font-family: Verdana,sans-serif;"><dd><span style="font-size: small;"><span><i>Metoda Daguerre’a, zwana od nazwiska twórcy dagerotypią, pozwalała na otrzymanie poprawnego zdjęcia, ale tylko w jednym egzemplarzu, gdyż utworzony na płytce obraz był od razu obrazem pozytywowym.</i></span></span></dd></dl><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>w tym samym czasie nad otrzymywaniem obrazów tworzonych przez światło pracował angielski uczony William Henry Fox Talbot.</span></span></li>
</ul><dl style="font-family: Verdana,sans-serif;"><dd><span style="font-size: small;"><span><i>Naświetlając w ciemni optycznej papier powleczony jodkiem srebra uzyskał on, po wywołaniu kwasem galusowym, obraz negatywowy, w którym jasnym miejscom fotografowanego przedmiotu odpowiadał czarny strąt srebra. Naświetlając z kolei poprzez ten negatyw arkusz papieru pokryty warstewką chlorku srebra, otrzymywał obraz pozytywowy w dowolnej liczbie odbitek.</i></span></span></dd></dl><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>1839 - J. Herschel wprowadził na określenie procesu opracowanego przez Talbota <b>termin fotografia</b>.</span></span></li>
</ul><br />
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Technika fotografii rozwijała się od tego momentu bardzo szybko. Już wkrótce płytki srebrne lub arkusze papieru zastąpiono płytkami szklanymi powleczonymi warstwą światłoczułą. Płytki te preparowano tuż przed wykonaniem zdjęcia, co wymagało przenośnej ciemni fotograficznej, w której można było dokonać tego zabiegu.</span></span> <br />
<ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>1861 - udało się uzyskać pierwszą trwałą fotografię barwną fizykowi Jamesowi Clerkowi Maxwellowi.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>1907 - bracia Lumière wprowadzili na rynek pierwsze płyty do fotografii barwnej, Autochrome. Były one wyprodukowane na bazie barwionej skrobi</span> ziemniaczanej.</span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>1935 - wprowadzono do sprzedaży pierwszy współczesny, trójwarstwowy film barwny, Kodachrome.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>większość współczesnych filmów barwnych, oprócz Kodachrome, wykorzystuje technologię stworzoną dla filmu Agfacolor w 1936.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>od 1963 - jest dostępny natychmiastowy materiał kolorowy firmy Polaroid Corporation.</span></span></li>
</ul><br />
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Fotografia pojawiła się <b>na ziemiach polskich</b> już w roku 1839, kiedy to Kurier Warszawski wydrukował ogłoszenie firmy FRAGET oferującej aparaty do dagerotypii. Rok później w Poznaniu i w Warszawie pojawiły się ilustrowane broszury poświęcone dagerotypii.</span><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Początek przemysłu fotograficznego na ziemiach polskich to rok 1887, kiedy chemik Piotr Lebiedziński założył w Warszawie fabrykę papierów fotograficznych FOTON. W 1899, również w Warszawie, powstała wytwórnia aparatów fotograficznych i obiektywów FOS.</span></span> <br />
<h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"> <span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Fotografia_tradycyjna_a_analogowa"> </span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Fotografia_tradycyjna_a_analogowa"> </span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span><span class="mw-headline" id="Fotografia_tradycyjna_a_analogowa">Fotografia tradycyjna a analogowa</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h2><span style="font-size: small;"><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">Bardzo często fotografię <i>tradycyjną</i> (opartą na wykorzystaniu światłoczułych własności halogenków srebra) kompletnie mylnie określa się fotografią <i>analogową</i>. Jest to poważny błąd merytoryczny, gdyż fotografią analogową można określić proces reprodukcji obrazu z pomocą urządzeń elektronicznych analogowych (np. fotopowielacz). Wynikiem działania światła na taki element światłoczuły jest powstanie sygnału analogowego, a nie <b>efektu fotochemicznego</b> na błonie filmowej czy innym nośniku emulsji światłoczułej.</span><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><br style="font-family: Verdana,sans-serif;" /><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span><span><br />
</span></span><a href="http://www.jak-zrobic-zdjecia.blogspot.com/"></a></span></span> <div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span><span><span>Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,</span></span> </span><br />
<span>zespół <a href="http://www.kurs-fotograficzny.blogspot.com/">www.kurs-fotograficzny.blogspot.com</a></span></span> </div>Monika Englarthttp://www.blogger.com/profile/16463315904708108436noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-762892304038691642.post-65139019008218880412011-10-03T05:22:00.000-07:002011-10-03T05:22:38.095-07:00Fotografia cyfrowa<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: large;"><b> </b></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span><b> Fotografia cyfrowa</b></span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><br />
</div><br />
<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: x-small;"><b> </b> <span style="font-size: small;">- polega na utrwaleniu obrazu w postaci cyfrowej, a nie, jak w fotografii tradycyjnej, na chemicznym nośniku światłoczułym. Do wykonywania zdjęć, w odróżnieniu od fotografii tradycyjnej (nazywanej czasem, choć niezbyt poprawnie, jako przeciwieństwo cyfrowej, określeniem <i>analogowa</i>), służy sprzęt o odmiennej konstrukcji: cyfrowy aparat fotograficzny.</span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Aparaty cyfrowe są od roku 2005 częściej kupowane od analogowych i posiadają cechy niespotykane w aparatach tradycyjnych, takie jak nagrywanie krótkich filmów. Inne urządzenia, na przykład telefony komórkowe, posiadają także często wbudowane małe aparaty cyfrowe.</span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Utrwalenie obrazu w aparatach cyfrowych odbywa się poprzez pomiar jasności poszczególnych <b>pikseli</b> matrycy, na którą pada światło poprzez obiektyw. Różnica pomiędzy fotografią cyfrową, a tradycyjną sprowadza się zasadniczo tylko do sposobu utrwalania – zatrzymania obrazu, gdyż cała optyka właściwie nie uległa znacznym modyfikacjom w stosunku do fotografii tradycyjnej. Charakterystyczne w tej technice jest to, że każde zdjęcie posiada dokładnie określoną<b> rozdzielczość</b> obrazu wyrażoną w pikselach (jednostką rozdzielczości aparatu jest <b>megapiksel</b> – Mpx, trwają pracę nad aparatami o rozdzielczości gigapikselowej), podczas gdy w fotografii tradycyjnej rozdzielczość jest cechą charakterystyczną błony światłoczułej (wielkości kryształów srebra metalicznego). W obu przypadkach rozdzielczość fotografii limitowana jest zdolnością rozdzielczą obiektywu.</span> (punktów) </span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>W obu technologiach występuje efekt ziarna (szumów), rosnącego wraz ze zwiększaniem czułości sensora lub filmu. W przypadku matrycy, wynika to z większego wzmocnienia sygnału, które to wzmocnienie wpływa także na szumy. W przypadku klisz fotograficznych o wysokiej czułości, używa się większych i co za tym idzie, bardziej widocznych ziaren bromku srebra.</span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Fotografia cyfrowa ewoluowała wprost od kamer telewizyjnych, lecz długo trzeba było czekać na jej upowszechnienie ze względu na trudną technologicznie miniaturyzację cyfrowych przetworników optycznych o zadowalającej rozdzielczości.</span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Dzisiejsze aparaty cyfrowe mają rozdzielczość porównywalną z fotografią tradycyjną (np. kompaktowy Canon G10 ma 15 Mpx; pełnoklatkowe lustrzanki Sony DSLR-A900 - 25 Mpx, Canon EOS-1Ds Mark III 21 Mpx; 6 × 6 Hasselblad H3DII-60 60 Mpx; a 6cm × 17cm Seitz ma 160 Mpx).</span></span></div><table class="toc" id="toc" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><tbody>
<tr> <td><span style="font-size: small;"><span><br />
</span></span></td> </tr>
</tbody></table><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"> <span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Przetworniki_optyczne"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Przetworniki_optyczne"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span><span style="font-size: large;"><span><span class="mw-headline" id="Przetworniki_optyczne">Przetworniki optyczne</span></span></span><span class="editsection"></span></span></span></h2><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>W aparatach cyfrowych występują 2 główne rodzaje przetworników optycznych:</span></span></div><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><b><span>matryca CCD</span></b></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><b><span>matryca CMOS</span></b></span></li>
</ul><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>W 2002 firma Foveon stworzyła matrycę X3, potrafiącą rejestrować natężenie 3 barw składowych w każdym punkcie matrycy (a nie jak CCD – tylko jednego koloru). Przetworniki tego rodzaju używane są w tej chwili jedynie w produktach firmy Sigma oraz Polaroid (model X530).</span></span></div><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"> <span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Formaty_zapisu_danych"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle" style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span><span class="mw-headline" id="Formaty_zapisu_danych"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span class="mw-headline" id="Formaty_zapisu_danych">Formaty zapisu danych</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h2><span style="font-size: small;"><br />
</span> <div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Ze względu na oszczędność zasobów pamięciowych w aparatach cyfrowych, do zapisu fotografii najczęściej stosuje się format pliku <b>JPEG</b>, który charakteryzuje się kompresją stratną. Oznacza to, że zmniejszenie pliku odbywa się kosztem utraty pewnych szczegółów zdjęcia lub niewielkimi zniekształceniami. Z reguły użytkownik może wybrać, czy zależy mu na silniejszej kompresji (zmieści w pamięci więcej zdjęć) czy lepszej jakości. Droższe aparaty pozwalają także na zapis alternatywny w postaci formatu RAW lub TIFF, co daje większe możliwości manipulacji obrazem. Zdjęcia takie zajmują jednak znacznie więcej miejsca. Format RAW (pojawiający się także pod innymi nazwami, np. w aparatach firmy Nikon jako NEF) zawiera nieprzetworzone dane, pobrane bezpośrednio z sensora aparatu i pozwala na ingerencję w sposób ich przetworzenia już po zrobieniu zdjęcia.</span></span></div><h2 class="modifiedSectionTitle"> <span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Karty_pami.C4.99ci"> </span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Karty_pami.C4.99ci"> </span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span><span class="mw-headline" id="Karty_pami.C4.99ci" style="font-family: Verdana,sans-serif;">Karty pamięci</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h2><span style="font-size: small;"><br />
</span> <div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>W aparatach cyfrowych zdjęcia zapisuje się na kartach pamięci. Są to najczęściej pamięci typu Flash EEPROM, rzadziej miniaturowe dyski twarde. Powstało wiele formatów kart pamięci, najczęściej niekompatybilnych między sobą. Do najpopularniejszych należą:</span></span></div><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>Secure Digital Card (SD)</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Compact Flash (CF-I i CF-II)</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Memory Stick</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Multi Media Card (MMC)</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>SmartMedia (SM)</span></span></li>
</ul><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Obserwować można stałe zwiększanie rozdzielczości matryc w aparatach cyfrowych, jak też wzrastanie pojemności pamięci w nich stosowanych.</span></span></div><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span class="mw-headline" id="Por.C3.B3wnanie_z_fotografi.C4.85_tradycyjn.C4.85"> </span></span></span></h2><h2 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: x-large;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span class="mw-headline" id="Por.C3.B3wnanie_z_fotografi.C4.85_tradycyjn.C4.85">Porównanie z fotografią tradycyjną</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h2><h3 class="modifiedSectionTitle"> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span class="mw-headline" id="Zalety_fotografii_cyfrowej"> </span></span></span></h3><h3 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span class="mw-headline" id="Zalety_fotografii_cyfrowej">Zalety fotografii cyfrowej</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h3><ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>Natychmiastowy podgląd zdjęcia bez czekania na wywołanie filmu.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Większe możliwości retuszu.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Małe koszty przechowywania dużej ilości zdjęć (jeśli pozostają w formacie cyfrowym, a nie jako odbitki).</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Zdjęcia mogą być kopiowane bez utraty jakości.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Nie ma potrzeby skanowania zdjęć przed użyciem ich w komputerze.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Możliwość wydruku własnych zdjęć na drukarce, czasami nawet bezpośrednio z aparatu (bez użycia komputera).</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Mniejszy rozmiar, niż w fotografii tradycyjnej</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Możliwość dołączania do zdjęć dodatkowych danych (EXIF), takich jak data i czas wykonania zdjęcia, model aparatu, czas naświetlania, użycie lampy błyskowej itp. W nagłówku EXIF można zapisać również współrzędne geograficzne miejsca wykonania zdjęcia (dzięki zastosowaniu przystawek do aparatów z odbiornikiem GPS - dostępne głównie w lustrzankach klasy średniej i wyższej).</span></span></li>
</ul><h3 class="modifiedSectionTitle"> <span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Zalety_fotografii_tradycyjnej"> </span></span></h3><h3 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span class="mw-headline" id="Zalety_fotografii_tradycyjnej"> </span></span></h3><h3 class="modifiedSectionTitle"><span style="font-size: small;"><span style="font-size: large;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span class="mw-headline" id="Zalety_fotografii_tradycyjnej">Zalety fotografii tradycyjnej</span></span></span><span class="editsection"></span></span></h3><span style="font-size: small;"><br />
</span> <ul style="font-family: Verdana,sans-serif;"><li><span style="font-size: small;"><span>Większa rozpiętość tonalna.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Zazwyczaj dłuższa żywotność baterii (lub brak konieczności ich użycia w przypadku aparatów wyłącznie mechanicznych).</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>Klisze filmowe oferują wciąż nieco większą rozdzielczość. Klatka 35 mm odpowiada mniej więcej 19 megapikselom, średni format (56 mm x 56 mm) – 69 megapikselom, a duży format (8 x 10 cali) – 1135 megapikselom. Współczesne profesjonalne lustrzanki cyfrowe mają matryce CCD o wielkości nawet 160 megapikseli.</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span>W fotografii tradycyjnej nie występuje tzw. crop. W aparatach cyfrowych ze względu na mniejszą matrycę światłoczułą (z reguły mniejszą niż klatka filmu 35mm) trudno jest uzyskać obiektywy szerokokątne. W przypadku stosowania tego samego obiektywu w lustrzance cyfrowej i tradycyjnej w pierwszym przypadku uzyskamy zdecydowanie mniejszy kąt widzenia przy tej samej ogniskowej. Wyjątek stanowią pełnoklatkowe lustrzanki cyfrowe, w których wielkość matrycy jest równa wielkości klatki filmu 35 mm. Obecnie istnieje tendencja do wykorzystywania przez producentów lustrzanek cyfrowych matryc pełnoklatkowych w aparatach klasy zarówno profesjonalnej jak i średniej-wyższej.</span></span></li>
</ul><br />
<br />
<span style="font-size: small;"><span><span>Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,</span></span> </span><br />
<span style="font-family: Verdana,sans-serif; font-size: small;">zespół <a href="http://www.kurs-fotograficzny.blogspot.com/">www.kurs-fotograficzny.blogspot.com</a></span>Monika Englarthttp://www.blogger.com/profile/16463315904708108436noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-762892304038691642.post-26156850331830911482011-10-03T05:20:00.001-07:002011-10-03T05:20:54.999-07:00Panorama (zdjęcie)<div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><div style="text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span><span><b> </b></span></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: x-large;"><span><span><b>Panorama</b></span> </span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> <b>(<i>z gr.</i> pan- + hórama)</b></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span><b> </b></span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><ul><li><span style="font-size: small;"><span><b>w fotografii</b>: obraz terenu obejmujący znaczny wycinek horyzontu</span></span></li>
<li><span style="font-size: small;"><span><b>w filmie</b>: powolny obrót kamery wokół własnej osi w kierunku poziomym, horyzontalnym (tzw. pan) lub pionowym, wertykalnym (tzw. tilt).</span></span></li>
</ul><div><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span>Ma na celu pokazanie <b>rozległego krajobrazu</b>, a w filmie przedstawić <b>miejsce akcji</b>.</span></span></div><div><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span>W fotografii zdjęcie panoramy powinno oddawać złudzenie głębi przestrzennej, dlatego wymiary zdjęcia powinny mieć stosunek szerokości do wysokości większy niż <b>1,6:1</b>. </span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span>Tak pokazany teren najczęściej pod szerokim kątem (<i>ponad 100 stopni</i>) nie będzie zniekształcony, przez co zdjęcie oddaje większy realizm.</span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> </span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> </span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> </span></span></div><div style="text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> </span></span></div><span style="font-size: small;"><span><span>Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,</span></span></span></div><span style="font-family: Verdana,sans-serif; font-size: small;">zespół <a href="http://www.kurs-fotograficzny.blogspot.com/">www.kurs-fotograficzny.blogspot.com</a></span>Monika Englarthttp://www.blogger.com/profile/16463315904708108436noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-762892304038691642.post-53907015779799093072011-10-03T05:18:00.000-07:002011-10-03T05:18:10.529-07:00Witaj na www.kurs-fotograficzny.blogspot.com !<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: large;"><span><b> </b></span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: large;"><span><b>Blog stworzony dla osób kochających fotografować.</b></span></span></div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span>Znajdziesz tu wiele przydatnych informacji i porad <b>jak zrobić dobre, ostre i niezapomniane zdjęcia</b>. </span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span>Nauczymy Cię jak ustawiać kadr, gdzie najlepiej robić zdjęcia, jakiego aparatu używać, jakie ustawienia pomogą Ci ulepszyć zdjęcia.</span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span> Poświęcimy dużo postów aby dokładnie wytłumaczyć Ci <b>jak robić zdjęcia</b><span> <b>lustrzanką</b>. </span></span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span><span>Polecimy miejsca w których możesz nauczyć się <b>robić zdjęcia</b>.</span></span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span><span> Opowiemy o ciekawych <b>kursach foto</b>. </span></span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span><span>Wskażemy dobre <b>szkoły fotografii</b>. </span></span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span><span>Postaramy się umieszczać tu nowości które weszły na rynek - </span></span></span></div><div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: center;"><span style="font-size: small;"><span><span>przydatne gadżety, nowe modele aparatów. </span></span></span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><br />
</span> </div><div style="font-family: Verdana,sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span>Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter,</span></span></div><span style="font-family: Verdana,sans-serif; font-size: x-small;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif; font-size: small;">zespół <a href="http://www.kurs-fotograficzny.blogspot.com/">www.kurs-fotograficzny.blogspot.com</a></span></span>Monika Englarthttp://www.blogger.com/profile/16463315904708108436noreply@blogger.com0